Bad Chatty
New member
Kısaca başını sallama, sürüş sırasında hayatı tehdit edici olabilir. Araştırmacılar ise beyin akışlarını ölçmesi gereken bir uyarı cihazı geliştirdiler. Bunun nasıl çalıştığı – ve bununla ilgili sorunlar.
Otoyolda uykuya dalmakla tehdit eden kamyon şoförü veya endüstriyel robottaki yanlış düğmeye basan bitkin işçi: Konsantrasyondaki zayıflığın zamanında uyarısı birçok acil durum türünü önleyebilir. Özel bir e-dövme ucuz ve kullanıcı dostu bir yaklaşım sunar, bir araştırma ekibi ikna olmuştur. Dövme benzeri, yumuşak sensör sıvaları olan kablosuz cihaz, taşıyıcı üzerindeki zihinsel yükü gerçek zamanlı olarak gösterebilir. Benzer e-dövmeler zaten diğer sağlayıcılar tarafından geliştirilmiştir.
Teknoloji, hava trafik kontrolörlerinden veya kamyon sürücülerinden aşırı yüklenmeye yardımcı olabilir, örneğin bilim adamları umuyoruz. Austin'deki Texas Üniversitesi'nden ana yazar Nanshu Lu, “Teknoloji insan evriminden daha hızlı gelişiyor” dedi. “Beyin kapasitemiz ayak uyduramaz ve kolayca aşırı yüklenir.”
Şimdiye kadar, zihinsel iş yükünün değerlendirilmesi, Nanshu Lu çevresindeki ekip açıkladığı gibi, genellikle her bir kişi için bireysel olarak belirlenmesi gereken bir endekse dayanmaktadır. Öte yandan, bir e-dövme sadece geçerli yükü çok hızlı bir şekilde belirleyemedi, aynı zamanda bir bilgisayar modeli ile birleştiğinde tahminler de yapabildi. Bu şekilde, bu tür cihazlar muhtemelen zihinsel yorgunluğu bile uyarabilir.
Araştırmacılar, 20 ila 33 yaşları arasında dört erkek ve iki kadının e-dövmesini test ettiler ve artan zorluk seviyesi ile bir bellek görevini tamamladı. Artan zihinsel stresle, denekler belirli beyin dalgalarının daha yüksek bir aktivitesini gösterdi, diğerlerinin aktivitesi azaldı. Toplamda, bilim adamları bunu “cihaz” dergisinde zihinsel yorgunluğa açıklıyorlar. Böylece cihaz bir beynin sorunları ne zaman olduğunu anlayabilir. Daha ileri deneylerde, gerçek insan-makine etkileşim görevlerinin anlamlılığı şimdi kontrol edilmelidir.
Ekip, zihinsel yük ile kaza olasılığı arasında doğrudan bir bağlantı olduğunu açıklıyor. Bununla birlikte, şimdiye kadar, görevin türü ve zorluğu, yürütmedeki ilgili koşullar ve mevcut durumda operatördeki beceri ve yorgunluk gibi birçok olası etkileyici faktör nedeniyle diğer şeylerin yanı sıra zihinsel dolulukları sınıflandırmak zor olmuştur.
Ter bir sorun olabilir
Daha önce kullanılanların aksine, birçok kabloya sahip hacimli EEG kapakları, hafif pil paketinden yapılmış kablosuz, kişiselleştirilmiş e-dövmeden ve ince, çıkartma benzeri sensörlerden oluşur. Ayrıca bir kafa bandı şeklinde benzer cihazlara göre avantajları vardır. Böyle bir hacmin giyilmesi kolaydır, ancak sensörler yüz ifadeleri ve vücut hareketleri arasında değişebilir. Kararsız elektrot derisi arayüzleri de cihazlarda gözlük veya kulaklık şeklinde bir sorundur.
Buna ek olarak, bu tür giyilebilir cihazlar, koruyucu kasklar gibi kafaya giyilen ekipmanlarla çok uyumlu değildir. Öte yandan, e-dövmeler ciltle sabit bir temas sunarlar, alnına veya sanal gerçeklik kulaklıklarına kadar alnına bir engel olabilirler. Yürüyüş veya koşma, gülümseme veya bir şeyler içme gibi dinamik aktiviteler iyi sinyal sadakati ile mümkündür. Güçlü kaynak sorunlu olabilir.
Şimdiye kadar, e-dövme, farklı nöronal aktivitelerin izlenmesini sınırlayan kıllı üst kafaya yapıştırılmayan, alnın tüysüz bölgesine yapıştırılabilir. “Bu bölgelerin EEG kayıtlarının eksikliği, zihinsel stresin karmaşık depolarda kapsamlı kaydını sınırlayabilir” diyor. “Gelecekteki araştırmalar, saç uyumlu ultra ince elektrotların veya e-dövmelerin entegrasyonundan yararlanabilir.”
Bir kişi en iyi performansını, çalışmada söylediği gibi ne bunalmış ne de sıkılmadığı bilişsel bir bölgede gerçekleştirir. Bu alanı bulmak optimal performansın anahtarıdır – ve özellikle hataların insan yaşamı ve gerçek varlıkların kayıplarına yol açabileceği görevler için önemlidir. “Düşük bir zihinsel yük ile, bir kişi konsantrasyonu kaybedebilir ve hata yapabilir. Yüksek stresle, bir kişi bunalabilir ve kontrolü kaybedebilir” diyor.
Sadece son birkaç gün içinde bir Norveçli fiyortta bir konteyner gemisinin tavan döşemesi vardı: 135 metre uzunluğunda “NCL Salten” sadece birkaç metre durmuştu – sorumlu kişi gemi köprüsünde başını salladıktan sonra. Başlangıçta yorgunluk, can sıkıntısı veya belki de alkolün rol oynadığı bilinmiyordu.
DPA/VEM
Otoyolda uykuya dalmakla tehdit eden kamyon şoförü veya endüstriyel robottaki yanlış düğmeye basan bitkin işçi: Konsantrasyondaki zayıflığın zamanında uyarısı birçok acil durum türünü önleyebilir. Özel bir e-dövme ucuz ve kullanıcı dostu bir yaklaşım sunar, bir araştırma ekibi ikna olmuştur. Dövme benzeri, yumuşak sensör sıvaları olan kablosuz cihaz, taşıyıcı üzerindeki zihinsel yükü gerçek zamanlı olarak gösterebilir. Benzer e-dövmeler zaten diğer sağlayıcılar tarafından geliştirilmiştir.
Teknoloji, hava trafik kontrolörlerinden veya kamyon sürücülerinden aşırı yüklenmeye yardımcı olabilir, örneğin bilim adamları umuyoruz. Austin'deki Texas Üniversitesi'nden ana yazar Nanshu Lu, “Teknoloji insan evriminden daha hızlı gelişiyor” dedi. “Beyin kapasitemiz ayak uyduramaz ve kolayca aşırı yüklenir.”
Şimdiye kadar, zihinsel iş yükünün değerlendirilmesi, Nanshu Lu çevresindeki ekip açıkladığı gibi, genellikle her bir kişi için bireysel olarak belirlenmesi gereken bir endekse dayanmaktadır. Öte yandan, bir e-dövme sadece geçerli yükü çok hızlı bir şekilde belirleyemedi, aynı zamanda bir bilgisayar modeli ile birleştiğinde tahminler de yapabildi. Bu şekilde, bu tür cihazlar muhtemelen zihinsel yorgunluğu bile uyarabilir.
Araştırmacılar, 20 ila 33 yaşları arasında dört erkek ve iki kadının e-dövmesini test ettiler ve artan zorluk seviyesi ile bir bellek görevini tamamladı. Artan zihinsel stresle, denekler belirli beyin dalgalarının daha yüksek bir aktivitesini gösterdi, diğerlerinin aktivitesi azaldı. Toplamda, bilim adamları bunu “cihaz” dergisinde zihinsel yorgunluğa açıklıyorlar. Böylece cihaz bir beynin sorunları ne zaman olduğunu anlayabilir. Daha ileri deneylerde, gerçek insan-makine etkileşim görevlerinin anlamlılığı şimdi kontrol edilmelidir.
Ekip, zihinsel yük ile kaza olasılığı arasında doğrudan bir bağlantı olduğunu açıklıyor. Bununla birlikte, şimdiye kadar, görevin türü ve zorluğu, yürütmedeki ilgili koşullar ve mevcut durumda operatördeki beceri ve yorgunluk gibi birçok olası etkileyici faktör nedeniyle diğer şeylerin yanı sıra zihinsel dolulukları sınıflandırmak zor olmuştur.
Ter bir sorun olabilir
Daha önce kullanılanların aksine, birçok kabloya sahip hacimli EEG kapakları, hafif pil paketinden yapılmış kablosuz, kişiselleştirilmiş e-dövmeden ve ince, çıkartma benzeri sensörlerden oluşur. Ayrıca bir kafa bandı şeklinde benzer cihazlara göre avantajları vardır. Böyle bir hacmin giyilmesi kolaydır, ancak sensörler yüz ifadeleri ve vücut hareketleri arasında değişebilir. Kararsız elektrot derisi arayüzleri de cihazlarda gözlük veya kulaklık şeklinde bir sorundur.
Buna ek olarak, bu tür giyilebilir cihazlar, koruyucu kasklar gibi kafaya giyilen ekipmanlarla çok uyumlu değildir. Öte yandan, e-dövmeler ciltle sabit bir temas sunarlar, alnına veya sanal gerçeklik kulaklıklarına kadar alnına bir engel olabilirler. Yürüyüş veya koşma, gülümseme veya bir şeyler içme gibi dinamik aktiviteler iyi sinyal sadakati ile mümkündür. Güçlü kaynak sorunlu olabilir.
Şimdiye kadar, e-dövme, farklı nöronal aktivitelerin izlenmesini sınırlayan kıllı üst kafaya yapıştırılmayan, alnın tüysüz bölgesine yapıştırılabilir. “Bu bölgelerin EEG kayıtlarının eksikliği, zihinsel stresin karmaşık depolarda kapsamlı kaydını sınırlayabilir” diyor. “Gelecekteki araştırmalar, saç uyumlu ultra ince elektrotların veya e-dövmelerin entegrasyonundan yararlanabilir.”
Bir kişi en iyi performansını, çalışmada söylediği gibi ne bunalmış ne de sıkılmadığı bilişsel bir bölgede gerçekleştirir. Bu alanı bulmak optimal performansın anahtarıdır – ve özellikle hataların insan yaşamı ve gerçek varlıkların kayıplarına yol açabileceği görevler için önemlidir. “Düşük bir zihinsel yük ile, bir kişi konsantrasyonu kaybedebilir ve hata yapabilir. Yüksek stresle, bir kişi bunalabilir ve kontrolü kaybedebilir” diyor.
Sadece son birkaç gün içinde bir Norveçli fiyortta bir konteyner gemisinin tavan döşemesi vardı: 135 metre uzunluğunda “NCL Salten” sadece birkaç metre durmuştu – sorumlu kişi gemi köprüsünde başını salladıktan sonra. Başlangıçta yorgunluk, can sıkıntısı veya belki de alkolün rol oynadığı bilinmiyordu.
DPA/VEM