Tüketim: Doktor gelene kadar satın alın – “Risk Kullanılabilirlikle Artar”

Bad Chatty

New member
Çevrimiçi mağazalar, uygulamalar ve sosyal medya alışverişi her zamankinden çok daha kolay hale getiriyor. Özellikle gençler dürtü alımlarına karşı hassastır. Ve çoğunlukla kadınlar değil, aynı zamanda erkekler de diyor.


Herkes zaten gerçekten ihtiyaç duymayan şeyleri kendiliğinden satın almaya cazip olmuştur. Hannover Tıp Okulu'ndan (MHH) Astrid Müller, “Arada sırada bir dürtü alımı normal” diyor. Bazı insanlarda, alışveriş önceliklidir ve finansal veya aile sorunları ortaya çıksa bile sınırlı olamaz.

Müller, “Satın alma bağımlılığı durumunda, çok benzer psikolojik ve nörobiyolojik mekanizmalar madde bağımlılıklarında olduğu gibi yürürlüğe giriyor.” “Beyinde bağımlılık davranışını teşvik eden ve bu sinyaller üzerinde kontrolü teşvik eden sinyaller arasında bir dengesizlik var.”


Bir şeyler satın almak harika bir şey, tüketici odaklı toplumlar çocukluktan önerilmektedir. Oyuncaklar veya tatlılar için reklam yaparken en genç bile hedef gruptur. Müller'in dediği gibi, birçok insan aşırı alışverişin sert -yeterlilik hastalığına neden olabileceğinin farkında bile değil. Julia Reutermann-Kämmerer'ı Lübeck'teki Bütünleştirici Psikiyatri Merkezi'nden “Destek kesinlikle teşhis edildi” diye vurguluyor.


Neredeyse on yıl önce veriler, Almanya'daki insanların yaklaşık yüzde beşinin bağımlılık satın alma riski altında olduğunu gösterdi. MHH Psikosomatik ve Psikoterapi Kliniği'nde önemli bağımlılık hastalıkları için çalışma grubu başkanı Müller, “O zamandan beri belirgin bir artış tükeniyoruz” diyor.


Alışveriş için mevcut zaman bir zamanlar dükkan açma saatleri veya alışverişin yayın saatleri ile sınırlıysa, elektronik ticaret saat boyunca satın almayı mümkün kıldı. Akıllı telefon için alışveriş uygulamaları gece, ders sırasında veya tuvalette bile. Bağımlılık alanında kıdemli doktor Reutermann-Kämmerer, “Risk kullanılabilirlikle artar” diyor.


Müller'in eklediği gibi, sosyal medyadaki katkılar da alışveriş teklifleriyle giderek daha fazla alışveriş yapan bir ürün uygulayarak birbiri ardına harika bir ürün uygulayarak bağlantılıdır. Tamamen yeni bir teklif “çok eleştirel” görülebilir: Çin kısa video platformu Tiklok, Almanya'daki uygulamasında şirketlerin ve etkileyicilerin ürünlerinin reklamını yapabilecekleri ve satabilecekleri bir alışveriş işlevi başlattı. İlgili videolar ve canlı akışlar normal yemde görünür. İşlev yavaş yavaş tanıtılır ve tüm kullanıcılar için hemen görülemez.

Gençler için tehlikeler


Tikok Shop, alışverişi birçok insanın günde saatlerce kaldığı yere getiriyor. Eğlence satışla ilişkilidir. Amaç, yapay zeka ve tonlarca kullanıcı verisi sayesinde yüksek kişiselleştirilmiş içeriğe dayanarak, mümkün olduğunca çok spontane kullanıcı alımıdır. Müller korkuları, satın alma bağımlılığına kayma riski sosyal ticaretle tekrar artıyor.

Uzmanlar ayrıca özel bir tehlike görüyor çünkü Tikkok gibi sosyal medya platformları özellikle çocuklar, gençler ve genç yetişkinler arasında popüler. Reutermann-Kämmerer, “Gençler özellikle bağımlılık satın alma riski altındadır, çünkü henüz davranış kontrolü tarafından bu kadar belirgin değiller,” diye açıklıyor Reutermann-Kämmerer. “Yaşamın diğer alanlarında olduğu gibi, alışveriş yaparken de dürtüsel davranıyorlar.”

Bazı çalışmalar, kadınların satın alma işleminden erkeklerden daha fazla etkilendiğini göstermektedir. Müller bunu daha farklılaştırmış görür: Kadınlar gerçek ihtiyacın çok üstünde kıyafet, ayakkabı, dekorasyon veya kozmetik satın alırlarsa, bu hızla satın almaya bağımlı olarak tanımlanır.


“Erkekler başka şeyler satın alırlar, ama daha az değil.” Araçları, spor malzemelerini, balıkçılığı aksesuarlarını veya elektroniklerini istiflediler veya sanal ürünler veya para birimleri gibi bilgisayar oyunlarında ek teklifler için büyük miktarlarda vazgeçtiler. “Bu bir hobi olarak geçiyor, ancak bir satın alma bağımlılığına da neden olabilir.”

Hayatta başka hiçbir şeyin daha önemli olmadığı bir satın alma bağımlılığı satın almanın özelliğidir. Yatırımlar sadece satın alımlarda inanılmaz miktarda zamanla yapılır, ancak sadece fiyat karşılaştırmalarında ve yeni mallar için göz atmada, Reutermann-Kämmerer. “Bu sadece yapılan emir sayısıyla ilgili değil,” diye vurguluyor. Genellikle aile sorunları vardır, arkadaşlarla toplantılar ve hobiler ihmal edilir, finansal sorunlar artmıştır.

Müller, “Bazıları günde üç kez alışveriş çılgınlığı alıyor” diyor. “Giderlerinize genel bir bakış kaybediyorsunuz.” Birçoğu yığılır, bazıları sahtekarlık nedeniyle siparişlerden sonra isimler veya kredi kartı istismarı olacaktır. Hastalık muazzam suçluluk ve kasık duyguları ile ilişkilidir. “Etkilenenler tüm bunların doğru olmadığını görüyorlar, ama yine de duramıyorlar.”

Giderlerinize genel bakışını tamamen kaybedersiniz
Dünya Sağlık Örgütü bağımlılık bağımlılığını dürtü kontrol bozukluklarına bağlar. Kompulsif alışveriş, analizlerin gösterdiği gibi, uyuşturucu bağımlılığında da rol oynayan dopamin ödül sistemi ile ilgilidir. Her satın alma sevinç duyguları getirir – ancak Müller'in açıkladığı gibi ilerlemekle daha fazla ve daha kısa durur.

Ancak insanlar neden istikrarlı satın alma teşviklerine daha fazla direnmeyi başarırken, diğerleri bağımlılık geliştirir? Müller, işçilerin belirli bir popülasyondan homojen bir grup olmadığını açıklıyor. Bununla birlikte, herkeste iki özellik bulunabilir: benlik saygısı problemleri ve kesinlikle maddi değer yönelimi. “'Ben sahip olduğum şey' ya da 'istediğim her şeye sahip olursam, daha mutlu olurdum' gibi cümlelerle aynı fikirdeyim.”

Anksiyete hastalığı, depresif belirtiler veya saldırı yeme ile karakterize edilen tıkınırcasına yiyen bir bozukluk gibi etkilenen psikolojik problemler birçok durumda olacaktır. Bununla birlikte, birçok durumda ilk ne olduğunu söylemek mümkün değildir: satın alma veya psikolojik belirtiler satın alma bağımlılığı. “Bir satın alma bağımlılığı son derece streslidir ve korkular ve depresif düşünceler verebilir, önce orada olmaları gerekmez.”

Sonuç olarak korkular, depresyon ve yeme bozuklukları


Reutermann-Kämmerer, satın alma çılgınlığı genellikle üzüntü, can sıkıntısı veya yalnızlık gibi olumsuz duygulara karşı bir stratejidir. “Kısa bir an için rahatsız edici bir şey ortadan kaldırılır, bunun yerine ödül duyguları ortaya çıkar – eğer tekrar tekrar yaparsam, bu beyinde bir strateji olarak öğütür.”

Kendime bir şeye davranıyorum, şu anda-bu birçok kişinin korona salgını sırasında muhtemelen tekrar artıyor. Reutermann-Kämmerer, çevrimiçi teklifin bu süre zarfında çok genişlediğini söylüyor. Boş zaman aktiviteleri ve arkadaşlarla toplantılar için psikolojik stresin genellikle harika olduğu için daha az fırsat vardı.

Federal istatistik ofisinden gelen verilere göre, 2023'te bir borçlu danışmanlık merkezinde yardım arayan yarım milyondan fazla kişinin yüzde 30'u, çevrimiçi ve posta siparişinden kaynaklanan borç. Bu oran son beş yılda yüzde dört puan arttı. “Özellikle aşırı borçlu insanlar çevrimiçi ve posta siparişi satıcıları arasındaki açık yükümlülüklerden etkileniyor.”


Creditreform'un “Deutschland 2024” e göre, yetişkinlerin toplam yüzde sekizinin aşırı sıfır olduğu düşünülmektedir. Uzmanlara göre, “Şimdi Satın Al, Daha Sonra Öde” taksit kredileri, faturanın daha sonra ödenmesi gereken bir rol oynar. Schufa'nın verilerine göre, neredeyse her yeni kaydedilen taksit kredisi artık 1.000 Euro'nun altında küçük bir kredi. Creditreform bunu gençlerde aşırı tahminin artışının bir nedeni olarak görüyor.

Ama bir satın alma bağımlılığına kaymakla tehdit ettiğimi nasıl fark edebilirim? Müller, “Mantıklı bir satın alma davranışının ne olduğunu tanımlamak tamamen zor” diyor. Önemli bir adım, tüm girdi ve giderlere kesin bir genel bakış oluşturmaktır. Nakit ile, genel bakış sanal ödemeden daha iyi tutulabilir. Buna ek olarak, her satın alma için bunu açıkça belirtmelidir: Bunun nedeni neydi? Genellikle bir şeyleri saf dürtüden satın almak bir uyarı işaretidir. Her zaman geri döndüğünden daha fazlasını harcamak.

Nakit, Alışveriş Uygulamalarını Kaldır


Peki ya artık spiral yeni satın alma saldırılarından bulamazsam, borçlar birikiyor ve ortak beni terk etmek üzeredir? Çoğu durumda, davranışsal terapi şu anda kullanılmaktadır, Reutermann-Kämmerer. Tedavi, uyuşturucu ve kumardan farklı olarak tamamen yoksunluğun mümkün olmaması zordur: herkes alışveriş, yiyecek, kıyafet ve diğer şeyler olmalıdır.

Reutermann-Kämmerer, “Terapi sırasında, özellikle kritik alanlar için nokta yığın kullanılır” diyor. Örneğin, kıyafetler artık çevrimiçi olarak satın alınmamalı, sadece dükkanda, ilk başta sadece bir aile üyesi eşliğinde. Alışveriş uygulamaları akıllı telefondan kaldırılır, kullanım süreleri kısıtlanır veya yalnızca arama yapabileceğiniz eski bir cep telefonuna geçirilir.


Kendiliğinden ek satın alımlarla tutulan alışveriş listeleri de önemlidir. Ve: “Ne yapabileceğinizi düşünmelisiniz.” Reutermann-Kämmerer, eski veya kaçınma desenlerine geri dönmemek için uzun süreli bakım genellikle gereklidir.

Reutermann-Kämmerer, “Acilen önleyici yaklaşımları teşvik etmemiz gerekiyor.” Satış platformlarının, etkileyici reklamların ve oyun içi satışların mekanizmalarını tanıma ve değerlendirme yetkinliği erken ve çok daha fazla öğretilmelidir. Yasal düzenleme de önemli bir konudur. Diyerek şöyle devam etti: “Yasama organına, sağlayıcıların tüketicileri korumak için ne ölçüde ve sınırlandırılabileceği veya sınırlandırılmaları gerektiğine dair bir soru var.”


Annett Stein, DPA/WB